att hjälpa folk när de rider

Jag har alltid tyckt att det har varit bra om någon annan varit med när jag rider på privathästar och hjälpt mig lite tex. kunnat säga till mig om jag gör något konstigt med sitsen, har lite lång tygel eller om jag inte riktigt får igenom halvhalter och hästen släpar bakbenen efter sig. Sånna saker kan jag tycka är svårt att märka när man rider en ny häst som man inte riktigt känner.
.
Jag brukar också själv "hjälpa" folk när de rider. Ibland kanske man bara inte kommer på vad man ska göra för att få hästen att lyssna och då är det oftast lättare för den som står på marken att se vad som behöver göras, eller bara komma på en övning. Den som hjälper en kan ju också flytta koner, lägga upp hinder m.m. till den som rider.
.
Det man ska tänka på är att vara otroligt ödmjuk när man "hjälper" någon. Du är trots allt INTE en tränare och får därför inte verka för sträng eller köra med den som rider.
.
För att kunna köra med nån som rider så måste båda vara med på noterna. Ett bra tillfälle att köra med nån, när man inte är tränare, är om personen ska rida program. Du som står på marken kan då vara extremt petig och ska inte nöja dig med slarviga vägar, dåliga hjälper eller ex. undertempo i mellan gångarter etc. Anlednigen till att du kan köra med någon då är att du har facit i handen, i programmet står ju allt som ryttaren ska göra och du som "hjälper" försöker ju då att få ryttaren att göra allt perfekt för att öka chanserna till placering på nästa tävling.
.
Använd dina tidigare kunskaper!
Du som hjälper kanske har varit i samma sittuation som ryttaren? Vad sa då din tränare?
Hitta aldrig på att du kan något utan försök använda de kunskaper du fått av din tränare och håll dig till din kunskapsnivå!
Ibland så kan det ju vara en så lätt sak som att ryttaren rider på fel sittben i traven, eller att den tar fram/bak skänkeln vid fel tillfälle.
.
.
.
Sammanfattningen blir alltså:
  1. Var Ödmjuk!
  2. Kom överens med ryttaren innan ridpasset vad som är okej.
  3. Använd tidigare erfarenheter!
  4. Du är INTE en Tränare, Du är en Kompis som ska ge tips och idéer!
.
.
Hoppas att ni tyckte om inlägget! Vill ni ha fler sånna här?

Kommentarer
Postat av: Fanny Jaensson

jätte bra inlägg! :D

2011-08-22 @ 21:45:10
URL: http://hovskrape.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0